دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه با حضور شخصیت های برجسته اسلامی و بین المللی در دو نوبت در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه برگزار شد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری رسا، دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه چهارشنبه با حضور شخصیت های برجسته اسلامی و بین المللی در دو نوبت در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در ابتدای این همایش پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید قرائت شد که در آن تأکید شده بود جهان بشری باید با اتحاد و کارهای فرهنگی جلوی فعالیت های تروریستی و تکفیری را بگیرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی دبیر همایش و رییس دانشگاه مذاهب اسلامی  تقویت همگرایی بین ادیانی در زمینه حقوق بشر دوستانه؛ ورود مصداقی‌تر فقه اسلامی به حوزه حقوق بشر دوستانه و گشودن نگاهی آینده نگرانه نسبت به دامنه‌های نگران کننده جنگ در آینده و گشودن نگاهی آینده نگرانه نسبت به دامنه‌های نگران کننده جنگ از در آینده از اهداف این کنفرانس دانست.

وی افزود: مسلمانان و ادیان دیگر باید در سطح کره زمین همگرایی لازم را در جهت جلوگیری از تخریب‌ها و انهدام‌هایی به عمل آورند؛ امدادگران، کادرهای درمانی و پزشکی، بیمارستانها، منابع زیرساختی شهرها و کشورها و تأسیسات حیاتی، موضوعات مهمی هستند که تخریب آنها توسط جنگ‌ها مشکلات اساسی برای زیستن انسان‌ها و پیشرفت آنها به بار می آورد.

رییس دانشگاه مذهب اسلامی اظهار داشت: بسیاری از مسائل در یک نگاه آینده‌پژوهانه ممکن است یا دستاویزی برای جنگ‌ها قرار گیرند و یا جنگ‌ها را در صورت وقوع، به مسیرهای نادرست تر و ویرانگرتر سوق دهند. باید این مسائل را پیش بینی کرد.

وی ادامه داد: استفاده از سلاح های کشتار جمعی و تولید آنها از سوی کشورهای بزرگ و صنعتی و به ویژه ابرقدرتها از جمله دغدغه‌های اساسی و بسیار تهدید کننده برای بشریت است که ضرورت دارد بحث‌ها در این خصوص تراکم بیشتر، نقش پرتأثیرتر و کیفی‌تر و حالت همگرایانه تر به خود بگیرد.

در ادامه سید امیر محسن ضیایی رییس جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به جنایات تکفیری ها ابراز داشت: حمله به بیمارستان و مراکز درمانی خبری تکراری در رسانه ها است و بیم آن می رود که خبری عادی تلقی شود، این همایش باید حامل این پیام باشد که کشتارها در امت اسلامی خبر عادی نیست.

وی عنوان کرد: این اقدام ها دارای هیچ دین، دلیل و منطقی نیست و نمی توان آن را توجیه کرد و از سوی هر فرد و گروهی صورت گرفته باشد قابل قبول نیست، اقدامات بی رحمانه و غیر انسانی به نام دین و با سوء استفاده از اسلام انجام گرفته است.

ضیایی خاطرنشان کرد: نتیجه چنین کاری زشت و خشن جلوه دادن اسلام و ایجاد زمینه های اسلام ستیزی است در حالی که اسلام دین صلح و از پیشتازان رعایت حقوق انسان، حیوانات و گیاهان است، اسلام رعایت کننده حق همه موجودات است اما می خواهند آن را به عنوان دینی جنگ طلب و قرون وسطایی جلوه دهند که بزرگترین ظلم است.

وی اضافه کرد: رسالت جهان اسلام به ویژه علمای اسلامی در این راستا به مراتب سنگین تر از دیگران خواهد بود تا به صورت های گوناگون در مقام واکنش نسبت به تقبیح چنین اقدامات زشتی بر آیند، همچنین رویکرد اسلامی در زمینه های گوناگون به ویژه تخاصم باید تبیین شود.

سپس آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با بیان این که متأسفانه جهان اسلام که پیشگام حوزه و حقوق بشر دوستانه بود درگیر مشکلات بسیاری شده است، اظهار داشت: مشکلات امروز جهان اسلام، حرکت های تروریستی و تندروی های مذهبی که حقوق بشر دوستانه اسلامی و موازین مسلم فقهی را زیر پا می گذارد.

وی ادامه داد: این حرکات دو خاستگاه دارد، یکی جهالت ها و کج فهمی های درون جهان اسلام است که باید باحرکت های فکری فرهنگی معالجه شود و دیگری دخالت های ناروای قدرت های جهان همچون آمریکا است، آمریکا در طول اقتدار کمتر از یک قرن خود در حرکت های مفسده انگیز حضوری جدی داشته است که نمی تواند به عنوان پرچمدار حقوق بشر باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که زیر پا گذاشتن مبانی حقوق بشر از سوی برخی قدرت ها و گروه های تروریستی کاملا ملموس و مشهود است، ابراز داشت: وقتی از سوی قدرت های بیگانه، رژیم صهیونیستی به منطقه تحمیل می شود زمینه برای انواع خشونت ها پدید می آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: با وجود فعالیت های کنوانسیون ها باید این مسائل را پردازش بیشتری کنیم، ادیان الهی و متفکران آن ها باید حرکتی جدی تر داشته باشند و فعالیت عملی کنند، در پرتو همین اصول باید به فرهنگ سازی و تشریح و تبیین بهتری برسیم.

وی اضافه کرد: در نظارت و رعایت حقوق بشر دوستانه باید نهادهایی به میدان بیایند که قابل اعتماد باشند، نظارت بر قوانین و مقررات باید سازوکارهای بهتری داشته باشد و قدرت های ایفاگر نباید متجاوز و تعدی گر باشند، اگر به دقت برنامه ریزی نکنیم شاهد ادامه دار بودن مشکلات خواهیم بود.

آیت الله اعرافی با بیان این که گفتمان انقلاب اسلامی در پرونده خود مقاومت را در حد اعلی داشته است، گفت: در گفتمان انقلاب تعدی، تجاوز و زیرپا گذاشتن حقوق بشر دوستانه وجود ندارد.

در ادامه هم سردار کلانتری معاون وزیر دفاع به ایران سخن پرداخت و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جهانی عاری از خشونت و افراطی گری است و در این راستا بنامه ریزی می کند.

سپس حجج اسلام سید علی فضل الله رییس حوزه علمیه بیروت، سید علاء الموسوی رییس بنیاد وقف شیعی عراق و پیتر مائورو رییس کمیته بین المللی سخنرانی و بر پایبند بودن کشورها به قوانین حقوق بشر دوستانه تأکید کردند.

همچنین در این مراسم از آیت الله علیرضا اعرافی و پیتر مائورو بابت تلاش در جهت حقوق بشر انسان دوستانه تقدیر شد. /۱۳۲۳/۲۰۲/ب ۳

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.